- Beranda
- Komunitas
- News
- Berita Luar Negeri
Beelden onder vuur: ‘Voor Molukse gemeenschap staat J.P. Coen voor geweld’


TS
mabdulkarim
Beelden onder vuur: ‘Voor Molukse gemeenschap staat J.P. Coen voor geweld’
Quote:
De Molukse kunstenaar Willy Nanlohy wist in 1987 niet wat hij zag toen hij vanuit de kelder van het Westfries Museum in Hoorn, waar hij exposeerde, uit nieuwsgierigheid naar boven liep om een kijkje te nemen bij de nieuwe tentoonstelling over de VOC. Die was in werkelijkheid een eenzijdige ode aan de lokale held Jan Pieterszoon Coen.
Nanlohy was woest. ,,Hij voelde zich genaaid en gebruikt om Coen te verheerlijken’’, zegt Fridus Steijlen, bijzonder hoogleraar Molukse migratie en cultuur aan de VU in Amsterdam.
Met de tentoonstelling vierde het museum de 400ste geboortedag van Coen. Directeur Ruud Spruyt wilde de Molukkers er graag bij betrekken en Nanlohy werd uitgenodigd om te exposeren.
Uit protest bedekte Nanlohy zijn eigen beelden met zwarte kleden, als teken van rouw, en overhandigde bij de opening een zwartboek over Coen aan prins Claus, terwijl Molukkers pamfletten uitdeelden.
Gewelddadige kolonisatie
Het is niet verwonderlijk dat afgelopen vrijdag, 33 jaar later, bij de demonstratie in Hoorn tegen het standbeeld van Coen veel Molukkers waren. Coen was berucht vanwege de strafexpeditie op de Molukse Banda-eilanden, waarbij duizenden bewoners vermoord zijn om het monopolie op de specerijenhandel te verwerven. Steijlen: ,,Voor de Molukse en Indische gemeenschap staat Coen voor de gewelddadige kolonisatie van Indonesië.’’
Bijna een maand na de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd door wit politiegeweld gaat de wereldwijde Black Lives Matter-beweging niet alleen meer over slavernij, Afro-Amerikanen en racisme. Het gaat ook steeds meer over het koloniale verleden van westerse landen.
Steijlen spreekt van ‘verdieping’. ,, Als je constateert dat er racisme is en je stelt de vraag waar dat vandaan komt, moet je concluderen dat dat in de geschiedenis verankerd ligt.’’
Onderdrukking
De protesten verenigen wereldwijd minderheidsgroepen die zijn uitgebuit en worden gediscrimineerd. Het gaat over de aboriginals in Australië, de onderdrukking van West-Papua door Indonesië, maar ook over de positie van Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen in Nederland.
,,Het sentiment in deze groepen is hetzelfde’’, zegt Steijlen. ,,Ze hebben een gedeelde pijn. Ze voelen zich achtergesteld, niet erkend in hun pijn en waar ze vandaan komen. Ze leven in een witte samenleving waarin donkere mensen weinig privileges hebben.’’
Quote:
Zo sympathiseerden Molukkers al al sinds eind jaren 60 betrokken met de Black Power-beweging in de Verenigde Staten en waren ze in de jaren 80 vaak aangesloten bij antiracisme-bewegingen.
,,Nu wordt er veel meer over gesproken dan in de jaren 80’’, ziet Steijlen. ,,De samenleving is veranderd en groepen zetten het onderwerp beter op de kaart. Deze generatie legt de eisen harder op tafel. Dit is ook hún maatschappij, ze hebben het recht om hier te zijn en eisen dat de maatschappij verandert.’’
Standbeelden van omstreden koloniale of racistische witte ‘helden’ uit die tijd zijn nu het doelwit van de zwarte woede. In Bristol trokken demonstranten het beeld van slavenhandelaar Edward Colston van zijn sokkel. In Washington werd vrijdag het beeld neergehaald van Albert Pike, generaal van het zuidelijke leger die tijdens de Amerikaanse burgeroorlog streed voor behoud van slavernij.
Het Europees Parlement heeft vrijdag een resolutie aangenomen waarin lidstaten worden opgeroepen te breken met ‘racistische en afrofobische tradities’ als Zwarte Piet. Tegelijk veroordeelt het parlement plundering, brandstichting, vandalisme en vernieling van standbeelden.
,,Het geweld en de vernieling van eigendommen zullen het probleem van diepgewortelde discriminatie niet oplossen en moeten stevig aan de kaak worden gesteld’’, aldus het parlement.
Geïnspireerd door de beeldenstorm in het buitenland, dreigde vrijdag in Hoorn hetzelfde te gebeuren. Een groep betogers wilde oprukken naar het standbeeld van Coen en raakte daarbij slaags met de politie. Twaalf betogers zijn opgepakt, onder wie een die tegen het beeld aan plaste.
,,Deze groepen hebben de demonstratie doelbewust misbruikt om asociaal te komen rellen’’, zegt burgemeester Jan Nieuwenburg. ,,Ronduit schandalig gedrag, dat helemaal niets met de vrijheid van meningsuiting te maken heeft.’’
Bloedvlekken
Het beeld van Coen was al omstreden voordat het op 30 mei 1893 onthuld werd. Twee dagen eerder schreef het sociaal-democratisch tijdschrift Recht voor Allen over de ‘roof, moord en bloeddorst’ van de VOC, waarvan de Indische bevolking slachtoffer werd.
,,Men wischt de bloedvlekken niet af van Coen’s nagedachtenis door de bewering, dat hij moet beschouwd worden als een kind van zijn tijd, dat hij handelde als ‘Calvinist’. Coen is en blijft een hond.’’
[url=https://www.ad.nl/binnenland/beelden-onder-vuur-voor-molukse-gemeenschap-staat-j-p-coen-voor-geweld~a4f94c1c/172200831/][/url]
Het beeld is al vaker besmeurd en zelfs (per ongeluk) van zijn sokkel geduwd, maar nooit verdwenen van het plein in Hoorn. De rellen zijn voor de gemeente geen aanleiding het te verwijderen. Coen wordt ‘in de gaten gehouden’, maar er worden geen extra veiligheidsmaatregelen.
In Amsterdam werd gisteren het monument Indië-Nederland bekogeld en besmeurd met rode verfbommen. Op het monument - tot 2004 een ereteken voor generaal Jo van Heutsz - was de leus geklad: ‘Van Heutsz leeft! Stop alle vormen van racisme! Next stop: Coentunnel #BLM’. De politie onderzoekt de zaak. Van Heutsz werd aanvankelijk beschouwd als held omdat hij Atjeh veroverde, maar toen de visie op het koloniale verleden veranderde, werd de generaal steeds meer gezien als massamoordenaar, met volgens schattingen meer dan honderdduizend doden op zijn geweten, als gouverneur-generaal van Nederlands-Indië.
In Vlissingen verzamelde zich zaterdag een groep oud-mariniers en burgers om het beeld van zeeheld Michiel de Ruyter te beschermen. Steijlen sluit meer acties tegen standbeelden niet uit. ,,Beelden zijn de plekken waar je uiting kunt geven aan je standpunten en eisen. De acties en de tegenacties brengen een discussie op gang en maken duidelijk hoe de verhoudingen liggen.’’
Zelden is in Nederland een beeld gesneuveld. In 1982 trokken krakers het beeld van wethouder Floor Wibaut van z’n sokkel en zetten het met een touw om de nek voor hun kraakpand, uit onvrede over aanstaande ontruimingen.
Quote:
Nationale bijdrage
In de huidige antiracisme discussie vindt Steijlen dat goed nagedacht moet worden over de toekomst van beelden zoals van Coen. ,,Dat standbeeld staat er omdat Hoon trots is op zijn nationale bijdrage. Je kunt je afvragen waar je trots op wil zijn’’, zegt Steijlen.
,,Het gaat er ook om hoe we naar de geschiedenis kijken en erover schrijven. Dat is dynamisch. Standbeelden zijn ook een vorm van geschiedschrijving. Als we de geschiedenis in boeken kunnen herschrijven, waarom dan niet die in het straatbeeld?’’
Bekijk hieronder beelden van de demonstraties in Hoorn van voor- en tegenstanders van het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen.
sumber:https://www.ad.nl/binnenland/beelden-onder-vuur-voor-molukse-gemeenschap-staat-j-p-coen-voor-geweld~a4f94c1c/?fbclid=IwAR2dR8RTo6ffMyG-TQrHX-5BTGu7LyDnWjg_1Nl-OGTLfZuae6HhitsAr2c&referrer=https://lm.facebook.com/
Intinya terjadi demonstrasi di Belanda oleh orang-orang keturunan Maluku dan Papua mengencam J.P.Coen yang telah membantai orang-orang Maluku (Banda) dan menentang kolonialisme Indonesia di Papua .
Sisanya pakai google translate

0
487
0


Komentar yang asik ya


Komentar yang asik ya
Komunitas Pilihan