aryes.akbarAvatar border
TS
aryes.akbar
bagaimana komen agan2 tentang konflik malaysia vs Filipina
Metrotvnews.com, Sabah: Kontak tembak di Kampung Tanduo Lahad Datu, Sabah, Malaysia menewaskan 14 orang. Pertempuran yang berlangsung pada Jumat (2/2) terjadi setelah upaya perundingan aparat Diraja Malaysia dan tentara Kesultanan Sultan Sulu Filipina Selatan gagal mencapai kesepakatan.

Serangan berdarah itu terus memakan korban menjadi berita utama di seluruh koran Malaysia baik yang berbahasa Melayu maupun Inggris.

Konflik menewaskan dua tentara Diraja Malaysia Inspektur Zulkifli Mamat dari Skuat Komando 69 Trenganu dan Sarjan Sabaruddin Daud dari Sabak Selangor. Konflik juga menewaskan 12 orang tentara Kesultanan Diraja Sultan Sulu Filipina.

Tiga orang tentara Diraja Malaysia mengalami luka tembak dan kini menjalani perawatan di Rumah Sakit Lahat Datu Sabah.

Konflik bermula sejak tentara Kesultanan Diraja Sultan Sulu Filipina Selatan pada 12 Februari yang dipimpin Raja Muda Azzumudie menguasai perkampungan Tanduo dan mengkalim kawasan tersebut menjadi daerah Kesultanan Sulu Filipina Selatan.

Dalam dua minggu terakhir, gabungan aparat keamanan Malaysia, Tentara Diraja Malaysia, dan Maritim Malaysia mengepung kawasan perkampungan Tanduo dan meminta agar sekitar 100 tentara Kesultanan Sulu untuk meninggalkan Malaysia.

Menteri Dalam Negeri Malaysia Hishammuddin Hussien berharap agar Kerajaan Sulu dan polisi Malaysia di Sabah mengakhiri bentrok dengan cara damai.

Sedangkan juru bicara Kesultanan Sulu di Manila Abraham Idjirani menegaskan, pihak kelompok bersenjata Sulu akan terus mendesak pemerintah Malaysia untuk memenuhi tuntutan mereka terkait pengakuan Malaysia atas tanah milik Kesultanan Sulu.

Selain menuntut pengakuan kepemilikan lahan dari pihak Malaysia, kubu pihak Sulu juga menuntut negosiasi ulang persyaratan awal penyewaan wilayah Sabah oleh Kesultanan Sulu kepada perusahaan dagang Inggris pada abad ke-19

sumber:
http://www.metrotvnews.com/metronews...skan-14-Orang:

emoticon-No Sara Please
dan klo boleh
emoticon-Blue Guy Cendol (L)
Polling
0 suara
konplik malaysia filifina memakan korban
Diubah oleh aryes.akbar 03-03-2013 11:10
0
2.5K
4
GuestAvatar border
Guest
Tulis komentar menarik atau mention replykgpt untuk ngobrol seru
Urutan
Terbaru
Terlama
GuestAvatar border
Guest
Tulis komentar menarik atau mention replykgpt untuk ngobrol seru
Komunitas Pilihan