alexa-tracking

Main Content

1024
1024
KASKUS
51
244
https://www.kaskus.co.id/thread/586210839478683d078b4567/mufti-wilayah-persekutuan-malaysia-ucapkan-selamat-natal-adalah-sebuah-keharusan
Mufti Wilayah Persekutuan Malaysia: Ucapkan Selamat Natal adalah Sebuah Keharusan
Harus ucap Merry Christmas


Mufti Wilayah Persekutuan Malaysia: Ucapkan Selamat Natal adalah Sebuah Keharusan

APA hukum dan bolehkah seseorang Muslim mengucapkan ‘Merry Christmas’ kepada mereka yang beragama Kristian?

Soalan ini sering berlegar-legar saban tahun dalam kalangan umat Islam.

Ia juga sering kali menimbulkan polemik dan salah faham. Malah menjadi semakin rumit bagi mereka yang mempunyai hubungan secara langsung dengan bukan Muslim baik secara kekeluargaan, kerjaya dan tinggal dalam kawasan kejiranan sama.

Menurut Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri dalam Bayan Linnas siri ke-81, laman web rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, berdasarkan kepada beberapa pandangan ulama muktabar dan situasi semasa Malaysia, ucapan itu kepada penganut Kristian dan seumpamanya adalah diharuskan.

Firman Allah SWT bermaksud:

“Dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan,” (Surah al-Maidah: 8)

Al-Maraghi berkata: “Ini kerana ketidakadilan yang dilakukan akan menimbulkan kerosakan yang boleh menghancurkan kehidupan bersosial, memutuskan hubungan antara individu dan datang malapetaka yang besar.”

GARIS PANDUAN (DHAWABIT) UMUM

1 Ucapan tahniah adalah sebagai tanda perpaduan, hubungan kemasyarakatan yang erat dan harmoni. Adapun melibatkan diri dalam upacara-upacara keagamaan khusus mereka, ia tetap tidak dibenarkan di sisi Islam.

2 Ucapan tersebut tidak disertai dengan niat untuk mengagungkan, memuliakan dan menyetujui agama lain serta tidak juga menumpahkan kasih sayang terlalu tinggi melangkaui batas agama.

3 Ucapan tahniah tidak mengandungi sebarang bentuk penghargaan yang menyalahi syarak seperti menghadiahkan arak dan perkara tidak diizinkan dalam Islam.

4 Ucapan tersebut adalah kepada bukan Muslim yang tidak bermusuh dengan Islam, khususnya kepada seseorang yang mempunyai ikatan tertentu seperti kaum kerabat, jiran tetangga, teman pengajian dan rakan sekerja.

5 Menghadiri jemputan makan malam bukan Muslim, menziarahi bukan Muslim dan bertukar-tukar hadiah juga adalah dibenarkan. Rasulullah SAW pernah menerima hadiah daripada Raja al-Muqawqis yang tidak beragama Islam. Sayidina Umar al-Khattab r.a.juga pernah menghadiahkan baju kepada saudaranya yang tidak memeluk Islam.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-78 yang bersidang pada 12 Jun 2007 memutuskan bahawa: “Memberi ucapan tahniah dan selamat atau mengirimkan ucapan melalui kad atau alat-alat telekomunikasi seperti e-mel atau sistem pesanan ringkas (SMS) dan sebagainya kepada orang bukan Muslim sempena dengan perayaan agama mereka adalah harus, dengan syarat ucapan itu tidak mengiktiraf, memuji atau memuliakan agama bukan Muslim serta tidak menggunakan sebarang simbol atau lambang keagamaan mereka dalam kiriman ucapan tersebut.”

Harus ucap Merry Christmas (Utusan.com.my)

Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Spoiler for Wiki:


Mulai dari ulama besar Timur Tengah Syeh Yusuf Al Qardhawi, Presiden Turki Erdogan, ulama berpengaruh malaysia Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, ulama Muhammadiyah KH Dien Syamsuddin semua mengucapkan Selamat Natal.

Beliau-beliau ini bukan tokoh sembarangan, pemahaman Islam mereka jauh di atas rata-rata, ada dasar yang kuat kenapa tokoh-tokoh ini mengucapkan Selamat Natal, bahkan Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri (Mufti Wilayah Persekutuan Malaysia) berpendapat ucapan Selamat Natal itu adalah sebuah KEHARUSAN.

Agama pasti mengajarkan umatnya untuk jadi manusia yang bersahabat, santun, berbudi pekerti yang baik dan berbagi kebahagian kepada sesama manusia.

Jadi gak perlu ragu buat mengucapkan Selamat Natal untuk saudara/sahabat/kolega/tetangga kita.
di sana bukan emoticon-anjing nusantara

emoticon-anjing nusantara sudah terkenal dgn kebiadabannya

semoga paada sadar jangan termakan bualan emoticon-anjing nustaran yg katanya plural dan bhinneka
mau dibukain cabang FPI di Malaysia? emoticon-Marah
Quote:Original Posted By yaa.cabulullah
halah ga usah pencitraan, mufti saudi bolehin gak?emoticon-Ngakak

Gak pencitraan lah.. Ini sikap gak (belum) populer dan cendrung melawan arus di beberapa negara, termasuk di Malaysia. Ulama-ulama yang sependapat namun pragmatis pasti memilih diam karena kalau bersuara bisa kehilangan kepercayaan.

pendapat siapapun yang membolehkan nggak akan dianggap kalau di Indonesia

Indonesia kan ulamanya paling pinter, paling bener kalo ngomong

Mengkritik MUI sama saja mengkritik tuhan
aduh nih kafir ga nih
Quote:Original Posted By bagindabisoel


"Nusantara" merujuk kepada lingkungan pengaruh kebudayaan danlinguistik orang Melayu yang merangkumi kepulauan Indonesia,Malaysia, Singapura, bahagian paling selatan Thailand, Filipina, Brunei, Timor Timur dan mungkin juga Taiwan, namun ia tidak melibatkan daerah Papua New Guinea.


claim aja semau elu gan
semua juga tahu yg di maksud emoticon-anjing nusantara yg mana aja

jadi menurutemoticon-anjing nusatara, jika pemerintah mau bangun kasino di pamengkasan seperti di genting boleh atau tidak ?
atau melegalkan penjualan miras seperti di malaysia

emoticon-anjing nusantra itu jauh lebih biadab dari wahabi, tapi mulut mereka licik dgn kesantunan
Tuh di Indo gmn?
Quote:Original Posted By yaa.cabulullah


oke blok kalo memang bukan pencitraan golongan liberal anti syariat, coba sebutkan hadis yang meriwayatkan nabi mengucapkan selamat hari raya kepada orang kafir?
gw tunggu yaemoticon-Ngakak


jawabannya mudah.. tapi melihat nick dan avatarmu, posisimu sudah jelas, arahnya sudah bisa ditebak... jadi gak perlu jawab Mufti Wilayah Persekutuan Malaysia: Ucapkan Selamat Natal adalah Sebuah Keharusan
Kalo di Indon sendiri muslim sudah diinfeksi paham Wahabon....
Gamenarik ah klo ada nasbung waras, didikan kolonial inggris pula, curang bgt
Dengan menghormati agama lain berarti mnjga rasa damai, harmonis dan keindahan.jgn tiru radikal agama yg menghasut mengajarkan konflik dan permusuhan.


Yang suaranya damai begini biasanya dimusuhin sama sumbu pendek dan kaum daster.emoticon-Sorry