alexa-tracking

Main Content

1024
1024
KASKUS
51
244
https://www.kaskus.co.id/thread/54e5e0d7620881686c8b4568/inila-nasehat-yang-indah-bapak-pada-anaknya-muslim-masuk
Inila nasehat yang indah bapak pada anaknya. Muslim masuk
Inila nasehat yang indah bapak pada anaknya. Muslim masukInila nasehat yang indah bapak pada anaknya. Muslim masuk
Inila nasehat yang indah bapak pada anaknya. Muslim masuk
Luqman Al-Hakim mengajar anaknya ilmu yang datang dari sisi Allah Yang Maha Mengetahui.
Beliau pernah berpesan dan memberikan lebih daripada 50 nasihat kepada anaknya.
Di antaranya:


Quote:1.“Wahai anak kesayanganku! Allah SWT memerhatikan dirimu dalam kepekatan malam, semasa engkau bersolat atau tidur lena di belakang tabir di dalam istana. Dirikan solat dan jangan engkau berasa ragu untuk meninggalkan perkara makruh dan melempar jauh segala kejahatan dan kekejian.”
Quote:2.“Wahai anakku! Selalulah berharap kepada Allah SWT tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai Allah SWT. Takutlah kepada Allah SWT dengan sebenar-benar takut (takwa), tentulah engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat Allah SWT.”
Quote:3.“Wahai anak! janganlah engkau mempersekutukan Allah SWT (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.”
Quote:4.“Wahai anakku, Bersyukurlah kepada Tuhanmu kerana kurniaan-Nya. Orang yang mulia tidak mengingkari Penciptanya kecuali orang yang kufur.”
Quote:5.“Wahai anakku! Bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya.
Hal itu tidak ubah seperti orang yang mencari kayu api, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.”

Quote:6.“Wahai anakku! Ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya.
Jika engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama TAKWA, isinya ialah IMAN dan Layarnya adalah TAWAKKAL kepada Allah SWT.”

Quote:7.“Wahai anakku! Orang-orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari Allah SWT. Orang yang insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, maka dia akan sentiasa menerima kemulian dari Allah SWT juga.”
Quote:8.“Wahai anakku! Jadikanlah dirimu dalam segala tingkah laku sebagai orang yang tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya’yang akan mendatangkan cela pada dirimu.”
Quote:9.“Wahai anakku! Jangan engkau berjalan sombong sertatakbur, Allah SWT tidak meredai orang yang sombong dan takbur.”
Quote:10.“Wahai anakku! Selalulah baik tutur kata dan halus budi bahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yang pernah memberikan barang yang berharga.”
Quote:11.“Wahai anakku! Bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah dia terlebih dahulu dengan berpura-pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu, maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.”
Quote:12.“Wahai anakku! Apabila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.”

sumber

emoticon-Rate 5 Star emoticon-Rate 5 Star
emoticon-Rate 5 Star
emoticon-Blue Guy Cendol (L) emoticon-Blue Guy Cendol (L)
emoticon-Blue Guy Cendol (L)
Quote:13.“Wahai anakku! Sesesiapa yang penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yang pendiam akan selamat daripada berkata yang mengandungi racun dan sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.”
Quote:14.“Wahai anakku! Bergaul rapatlah dengan orang yang alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata-katanya bagaikan tanah yang subur lalu disirami air hujan.”
Quote:15.“Wahai anakku! Janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yang menggelikan hati, janganlah engkau berjalan tanpa tujuanyang pasti, janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu, dan janganlah mensia-siakan hartamu.”
Quote:16.“Wahai anakku! Sekiranya kamu di dalam solat, jagalah hatimu, sekiranya kamu makan, jagalah kerongkonganmu, sekiranya kamu berada di rumah orang lain, jagalah kedua matamu dan sekiranya kamu berada di kalangan manusia, jagalah lidahmu.”
Quote:17.“Wahai anakku! Usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata-kata yang busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri.
Kalau berbicara, berusahalah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.”

Quote:18.“Wahai anakku! Berdiam diri itu adalah hikmah (perbuatan yang bijak) sedangkan amat sedikit orang yang melakukannya.”
Quote:19.“Wahai anakku! Janganlah engkau menghantarkan orang yang tidak cerdik sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.”
Quote:20.“Wahai anakku! Janganlah engkau bertemankan dengan orang yang bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.”
Quote:21.“Wahai anakku! Sesungguhnya orang bertalam dua muka bukan seorang yang jujur di sisi Allah SWT.”
Quote:22.“Wahai anakku! Jauhilah bersifat dusta, sebab berbohong itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yang berbahaya.”
Quote:23.“Wahai anakku! Sesiapa yang berbohong hilanglah air mukanya dan sesiapa yang buruk akhlaknya banyaklah dukacitanya."
Quote:24.“Wahai anakku! Bersabarlah di atas apa yang menimpa dirimu kerana yang demikian itu menuntut kepastian kukuh daripadamu dalam setiap kejadian dan urusan.”
Quote:25.“Wahai anakku! Apabila engkau mempunyai dua pilihan di antara takziah orang mati atau hadir majlis perkimpoian, pilihlah untuk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.”
Lagi ah
emoticon-Sundul emoticon-Mewek
keren gan.
emoticon-Sundul
Langsung ane copas ke lepi ane gan...bermanfaat banget .....emoticon-I Love Kaskus (S)
Quote:Original Posted By chua84
Langsung ane copas ke lepi ane gan...bermanfaat banget .....emoticon-I Love Kaskus (S)


oke gan emoticon-Rate 5 Star emoticon-Blue Guy Cendol (L)
bikin ane mengevaluasi diri pagi pagi gini gan..

Thread bagus kek gini kok sepi amat yak,
Trit yg sangat bermutu gan,ijin bookmark
Quote:Original Posted By night.fury95
bikin ane mengevaluasi diri pagi pagi gini gan..

Thread bagus kek gini kok sepi amat yak,


ga tau gan.
Kadang ane merasa sedih
Quote:Original Posted By slipewalker
Trit yg sangat bermutu gan,ijin bookmark


oke gan
nice info gan,,,emoticon-Cendol (S)
Quote:Original Posted By wedew007
nice info gan,,,emoticon-Cendol (S)


oke bro
Panjang gan,males bacanya emoticon-Betty
boleh ane print gak bray? emoticon-Add Friend (S)

thread keren nihh , sangat bermanfaat gan emoticon-Jempol emoticon-2 Jempol emoticon-Shakehand2
Quote:Original Posted By ghuroebakhansa
thread keren nihh , sangat bermanfaat gan emoticon-Jempol emoticon-2 Jempol emoticon-Shakehand2


sip gan
emoticon-Rate 5 Star
Quote:Original Posted By vhesckot_1601
boleh ane print gak bray? emoticon-Add Friend (S)



boleh gan.
ada lanjutannya gak ?
Quote:Original Posted By fire.flare
ada lanjutannya gak ?


semuanya 50 gan belum sempet updat