alexa-tracking

Main Content

1024
1024
KASKUS
51
244
https://www.kaskus.co.id/thread/000000000000000016232380/malaysia-iri-gan-sama-indonesia
Malaysia iri gan sama indonesia!!!!!!!!!!!
Quote:assalamualaikum
agan dan sista semuanya


walaupun baru kemarin merayakan hari kemerdekaannya ternyata ada sebagian warga malaysia yang iri pada indonesia

Quote:Original Posted By selengkapnya
Dirgahayu Malaysiaku! Saya mencemburui rakyat Indonesia
Patriotik kibar bendera sambut merdeka

Maafkan saya. Saya mencemburui Indonesia dan rakyatnya. Mereka juga menyambut hari kemerdekaan pada Ogos, 14 hari lebih awal daripada kita, pada 17 hari bulan. Indonesia merdeka 12 tahun terdahulu daripada perisytiharan kemerdekaan kita.
Mereka memperoleh kemerdekaan dengan darah, keringat dan air mata. Bukan sedikit pejuang kebangsaan yang tumpas bagi memungkinkan perisytiharan yang dibuat di Jalan Pegangsaan Timur 56, Cikini, Jakarta Tengah oleh Sukarno dan Muhammad Hatta menjadi kenyataan.

Pada setiap hari kemerdekaan, rakyat Indonesia tidak pernah melihat siapa di tampuk pemerintahan atau parti mana yang menguasai negara”

Pada setiap hari kemerdekaan, rakyat Indonesia tidak pernah melihat siapa di tampuk pemerintahan atau parti mana yang menguasai negara. Mereka melihat kemerdekaan sebagai simbol perpaduan, penyatuan dan ‘kebersamaan’ (istilah mereka). Itu bukan bermakna mereka tidak bercakaran atau berbalah cuma mereka sama-sama menghargai hari kemerdekaan.

Lebih penting lagi, bagi mereka ini masa terbaik memperaga identiti dan semangat patriotisme yang sebenar. Bagi rata-rata rakyat Indonesia, sehari dalam setahun, mereka menunjang kebanggaan sebagai rakyat yang berjati diri, berwibawa dan bermaruah.

Mereka tidak perlu dipujuk, dipinta apa lagi dipaksa untuk mengibarkan bendera kebanggaan mereka - Bendera Negara Kesatuan Republik Indonesia yang juga dikenali sebagai Sang Saka Merah Putih. Setiap rakyat Indonesia tahu mengapa warna merah putih dipilih. Bukan secara kebetulan sebenarnya bahawa warna lambang kebesaran kerajaan Kediri, Majapahit, Batak malah Bugis satu waktu dulu juga merah putih. Merah bererti berani dan putih tanda suci.

Rakyat Indonesia tidak sahaja mengibarkan bendera pada hari merdeka tetapi mencorakkan warna merah putih dalam pelbagai bentuk yang kreatif. Maka itu setiap 17 Ogos, merah putih mewarnai seluruh Indonesia - menghiasi ruang depan rumah, tiang hingga kerusi dan meja. Malah enjin carian Google Indonesia memastikan logonya berwarna merah putih, sewarna dengan bendera Indonesia pada musim kemerdekaan.
Apakah makna sebuah bendera bagi Indonesia? Segala-galanya. Malah apabila segelintir rakyat Indonesia melepaskan geram pada Malaysia mereka mewujudkan Kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (ringkasnya Bendera). Kumpulan inilah yang mengisytiharkan perang terhadap Malaysia. Bendera Malaysia, Jalur Gemilang juga dijadikan bahan cemuhan dan penghinaan beberapa kumpulan pembenci Malaysia yang lain.

Simbolisme bendera dan kemerdekaan amat serius bagi rakyat Indonesia. Mereka sehati, sejiwa, sederap. Mereka melihat bendera dan hari merdeka sebagai cerminan peribadi, wibawa dan maruah diri. Perayaan kemerdekaan Indonesia ialah hari bangga, hari bendera dan hari memperaga ke-Indonesia-an yang sebenar.

Saya tidak pernah mendengar pujukan apa lagi desakan agar rakyat Indonesia mengibarkan bendera kebanggaan mereka pada hari merdeka. Di Malaysia kempen ‘Kibarkan Jalur Gemilang’ dibuat selama sebulan, bagi mengajak rakyat melakukannya. Teriakan itu berkumandang daripada media elektronik hingga ke media cetak dan dilaungkan oleh pimpinan politik pelbagai peringkat.

Mengapa sampai begitu? Apakah rakyat kita tidak peduli, degil atau sememangnya tidak patriotik? Alasan diberikan ialah patriotisme tidak boleh diukur dari sekadar memperagakan bendera sahaja. Maka itu banyak premis perniagaan dan pejabat yang melakukannya akibat peraturan dan bukan kerelaan. Di jalan raya, bendera kecil di kenderaan juga tidak banyak kedapatan.

Mungkin laluan pembinaan negara bangsa Indonesia berbeza dengan kita. Sebenarnya tidaklah menghairankan dek kompleksiti rakyatnya yang berselerak di 100,000 pulau memerlukan simbol perpaduan yang kukuh. Atau mungkin juga pemerintahan kuku besi pada peringkat awalnya. Rakyat yang dibezakan oleh ribuan bahasa, adat resam dan kepercayaan memerlukan Pancasila sebagai pengikat. Tiang seri tegak berlimanya ialah kebangsaan, internasionalisme, muafakat, kesejahteraan dan ketuhanan. Kita pula mewujudkan Rukun Negara hanya selepas kita berasakan keperluan menyatukan rakyat selepas Peristiwa 13 Mei 1969.

Mungkin kita tidak melalui jalan yang mereka lalui. Mereka menumpukan pada pembentukan citra, akal budi dan kepatuhan bersama. Mereka tidak lebih maju daripada kita tetapi kita juga tidaklah begitu berjaya membina jati diri Malaysia sebenar. Mereka mempunyai kelemahan, begitu juga kita. Kita bercakap mengenai ‘1Malaysia’ hanya selepas lebih 50 tahun merdeka.

Siapapun mereka, di manapun mereka dan dalam konteks apapun, identiti ke-Indonesia-an mereka unik dan kukuh. Apakah yang menyebabkan kita kurang menghormati simbol seperti bendera di negara ini? Keyakinan tinggi? Kemewahan? Ketaksuban pada hal-hal kebendaan? Atau sememangnya kita tidak peduli?

Atau apakah kerana kita terlalu berpecah-belah dan dikelabui oleh kebencian sesama sendiri dek perbezaan fahaman politik? Maka itu kita menganggap apa sahaja usaha yang dibuat oleh kerajaan yang memerintah - walaupun sekadar mengibarkan bendera dan merayakan hari kemerdekaan - tidak betul dan bermotif buruk?

Tidak bolehkah sekali dalam setahun, kita menghargai tarikh keramat yang telah mencorakkan destini negara dan rakyatnya?

Dirgahayu Malaysiaku!


semoga kita bisa "menambah rasa iri mereka" dengan terus menanamkan rasa nasionalisme nggak cuman pas tujuh belasan tapi setiap hari

ngomong-ngomong abis cerita abe haus nih gan boleh minta
Spoiler for minta:


tapi jangan dikasih
Spoiler for jangaaannn!!:


sumber
makasih
udah mampir
aw!! gan, sekarang tulisan "al-ay" jadi 4l4y gan emoticon-Ngakak
liat tuh mal-aysia pasti jadinya m4l4ysia emoticon-Ngakak
emang dahh..orang malay emang suka iri ama indo
sekarang ngiri
rada ga ngerti gan kosakata ny emoticon-Hammer (S)
namanya juga negara labil, gan
dari dulu juga m4L@ysia emang iri sama indonesia gan emoticon-Cool

trit ane yang hampir tenggelam emoticon-Frown : Quote:Burj Al - Arab, Hotel Bintang 7 Termewah Di Dunia
Quote:Original Posted By yreew
aw!! gan, sekarang tulisan "al-ay" jadi 4l4y gan emoticon-Ngakak
liat tuh mal-aysia pasti jadinya m4l4ysia emoticon-Ngakak


hahaha.. sampe bahasa allay aja dicontek ya
dari ngehina jadi ngiri yak hahaha sukurin aja ah, dasar mAL4Ysya haha emoticon-Ngakak (S)
Maka dari itu, daripada koar-koar mengecam Malaysia, baiknya kita "ganyang" mereka dengan segala kemajuan yg bisa kita buat utk negeri ini, baik bidang sosbud, politik, eknomi maupun hankam, supaya kita bisa lebih tinggi, lebih maju, lebih kaya dari mereka (Malaysia)

Mari kita lakukan sesuatu utk negeri ini diberbagai bidang dengan segala kemampuan yg kita punya.

Jaya lah Republik Indonesia :loveindonesia
Quote:Original Posted By yreew
aw!! gan, sekarang tulisan "al-ay" jadi 4l4y gan emoticon-Ngakak
liat tuh mal-aysia pasti jadinya m4l4ysia emoticon-Ngakak


hahaha ikut emoticon-Ngakak deh
Quote:Original Posted By Silet.bureK
emang dahh..orang malay emang suka iri ama indo


iya gan tapi pada gengsi aja buat ngakuinnya
Quote:Original Posted By Fujikujaku
sekarang ngiri


besok ngaku-ngaku
Quote:Original Posted By loadgunner
rada ga ngerti gan kosakata ny emoticon-Hammer (S)


masa' sih gan padahal itu kan kayaknya lebih bisa dimengerti emoticon-Bingung
Quote:Original Posted By sampaved
namanya juga negara labil, gan


iya gan sekarang ngiri ntar ngata-ngatain besoknya lagi ngancem ntarannya lagi ngaku-ngaku emoticon-Cape d...
Quote:Original Posted By dzjingrik.
dari dulu juga m4L@ysia emang iri sama indonesia gan emoticon-Cool

trit ane yang hampir tenggelam emoticon-Frown :


iya gan sebenernya sih gitu cuman karena gengsi aja
memang malay alay maho gan emoticon-Big Grin
Quote:Original Posted By sampaved
hahaha.. sampe bahasa allay aja dicontek ya


yang itu sih biarin aja gan
Quote:Original Posted By papuyu
Maka dari itu, daripada koar-koar mengecam Malaysia, baiknya kita "ganyang" mereka dengan segala kemajuan yg bisa kita buat utk negeri ini, baik bidang sosbud, politik, eknomi maupun hankam, supaya kita bisa lebih tinggi, lebih maju, lebih kaya dari mereka (Malaysia)

Mari kita lakukan sesuatu utk negeri ini diberbagai bidang dengan segala kemampuan yg kita punya.

Jaya lah Republik Indonesia :loveindonesia


setuju gan
bahasanya agak ribet gan, jadi agak lama bacanya

Intinya, ane bangga jadi orang Indonesiaemoticon-I Love Indonesiaemoticon-I Love Indonesiaemoticon-I Love Indonesia