KOMUNITAS
Home / FORUM / All / Entertainment / The Lounge /
[share] pahala shalat subuh mengalahkan keindahan dunia
KASKUS
51
244
https://www.kaskus.co.id/thread/000000000000000011054718/share-pahala-shalat-subuh-mengalahkan-keindahan-dunia

[share] pahala shalat subuh mengalahkan keindahan dunia

ASSALAMUALAIKUM WARRAHMATULLAHI WABARAKATUH

ANE MAU SHARE SEDIKIT BUAT SAUDARA-SAUDARA SEMUSLIM


RASULULLAH SAW bersabda maksudnya: "Sesiapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah SWT. Kerana itu, janganlah kamu mencari jaminan Allah SWT dengan sesuatu (selain daripada solat), yang pada waktu kamu mendapatkannya, lebih-lebih lagi ditakuti kamu tergelincir ke dalam api neraka." (Hadis riwayat Muslim)

Rasulullah SAW mengetahui waktu Subuh adalah waktu yang sangat sulit dan payah untuk bangun dari tidur. Seorang Muslim bila dibiarkan begitu saja (tertidur), akan memilih untuk merehatkan dirinya sampai terjaga hingga terbit matahari dan meninggalkan solat Subuh, atau 'Subuh gajah', iaitu dikerjakan solat Subuh tidak pada waktunya yang betul.

Rasulullah SAW mengkhususkan solat subuh dengan beberapa keistimewaan tunggal dan sifat tertentu yang tidak ada pada solat lain. Banyak keutamaan dan kelebihan yang didapati di waktu subuh.

Salah satu keutamaannya adalah Rasulullah SAW mendoakan umatnya yang bergegas dalam melaksanakan solat Subuh, sebagaimana disebutkan dalam hadis: "Ya Allah, berkatilah umatku selama mereka suka bangun subuh (iaitu mengerjakannya) ." (Hadis riwayat Termizi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah)Jika Rasulullah SAW yang berdoa, maka tidak ada hijab di antara Baginda dengan Allah SWT kerana Baginda sendiri adalah orang yang secara jasadiyah paling dekat dengan Allah SWT.Waktu Subuh adalah waktu yang paling baik untuk mendapatkan rahmat dan keredaan Allah SWT.

Allah SWT berfirman maksudnya: "Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredaan-Nya, dan janganlah kedua matamu berpaling daripada mereka kerana mengharapkan perhiasan duniawi, dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya sudah Kami lalaikan daripada mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melampaui batas." (Surah al-Kahfi, ayat 28)

Keutamaan solat Subuh diberikan ganjaran pahala melebihi keindahan dunia dan seisinya, sebagaimana disebutkan dalam hadis riwayat Imam at-Termizi: "Dari Aisyah telah bersabda Rasulullah SAW, dua rakaat solat Fajar pahalanya lebih indah daripada dunia dan seisinya."Begitulah keistimewaan solat Subuh. Apakah yang menghalang kita untuk menyingkap selimut dan mengakhiri tidur untuk melakukan solat Subuh?

Bukankah solat Subuh menjadi bahagian yang begitu besar kemuliaannya dibandingkan dunia dan seisinya?Diriwayatk an Muslim daripada Usman bin Affan berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:"Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh." (Hadis riwayat Muslim).

Solat Subuh adalah sumber daripada segala cahaya di hari kiamat. Di hari itu, semua sumber cahaya di dunia akan padam. Matahari akan digulung, ibadat yang akan menerangi pelakunya.Diriwayat kan daripada Abu Musa al-Asyaari, dia berkata Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barang siapa yang solat dua waktu yang dingin, maka akan masuk syurga." (Hadis riwayat Bukhari). Dua waktu yang dingin itu adalah solat Subuh dan Asar.Mereka yang menjaga solat Subuh dan Asar dijanjikan kelak di syurga akan melihat Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW, ketika melihat bulan purnama. Baginda berkata, "Sungguh kamu akan melihat Rabb (Allah), sebagaimana kamu melihat bulan yang tidak terhalang dalam memandangnya. Apabila kamu mampu, janganlah kamu menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari. Maka lakukanlah." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW memberi janji, apabila solat Subuh dikerjakan, maka Allah akan melindungi siapa saja yang mengerjakannya seharian penuh. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barang siapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah. Maka janganlah cuba-cuba membuat Allah membuktikan janji-Nya. Barang siapa yang membunuh orang yang menunaikan solat Subuh, Allah SWT akan menuntutnya, sehingga Allah SWT akan membenamkan mukanya ke dalam neraka." (Hadis riwayat Muslim, at-Termizi dan Ibn Majah)Semoga kita tetap menjaga dan memelihara solat Subuh seperti dijanjikan Allah. Bergegas bangun tidur apabila terdengar laungan azan berkumandang untuk segera mengerjakan solat Subuh.

Indahnya Berbagii,, ^^ emoticon-I Love Indonesia
Halaman 1 dari 2
ane udah kok gan tadi emoticon-Embarrassment
iya, memang benar.. bnyak sekali manfaat2 dari sholat.. baik sholat subuh, isya' atau yng laennya..

namun alangkah baiknya, klo kita melakukannya bukan karena imbalannya..?
tp karena kecintaan kita pada Nya..

klo cuman buat motivasi sih ga ap2.. cuman agak sayang, kualitas ketaqwaan kita agak menurun..

indahnya hidup ini.. :)








[share] pahala shalat subuh mengalahkan keindahan dunia
makanya ane slalu menjaga supaya tidak ketinggalan sholat subuh gan..
nice info gan emoticon-2 Jempol
ane takut banget ama firman Allah yang kalimatnya, "Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredaan-Nya, dan janganlah kedua matamu berpaling daripada mereka kerana mengharapkan perhiasan duniawi, dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya sudah Kami lalaikan daripada mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melampaui batas."
jadi kalo kita gak sholat shubuh, kita termasuk bagian dari orang2 yang hatinya sudah dilalaikan oleh Allah SWT, ,
semoga kita selalu dilindungi dari segala godaan syetan yang terkutuk , ,

aamiin
Quote:
Quote:


Alhamdulillah klo ente udah gann,,

Semoga kita diberi perlindungan hari ini,, amiiinnn ^^
Quote:


Amiiin ya Allah,,
Semoga kita masih diberi kesempatan untuk terus memperbaiki iman dan akhlak kita di dunia ini sebelum kita dipanggil untuk menemuinya di akhirat nanti,,

amiiin,,
Quote:


ane setuju ma pendapat ini gan... sholatlah karena kecintaan kita pada Allah... emoticon-I Love Kaskus
emoticon-Mewek ane sering bener lalai ngerjain shalat subuh emoticon-Mewek
nice share gan,,moga2 jadi manfaat emoticon-Shakehand2
emoticon-Frown emoticon-Frown emoticon-Frown ane udah jarang solat subuh gara2 idup di kosan emoticon-Frown emoticon-Frown emoticon-Frown
tolong aneee!!! emoticon-Frown emoticon-Frown emoticon-Frown
Quote:


ahahahah,,klo dikosan byasanya denger adzan subuhh baruu tdurrr,,

gpp gann,,Allah ga pernah lupa ama kita,, wlwpun kita sering bangettt lupa ama Allah,, heheheh

emoticon-Mewek emoticon-Mewek emoticon-Mewek
INDAHNYA BERBAGI
ane slalu sholat subuh gan

alhamdulillah yaa

Diubah oleh tanpamoney
Quote:


Amiiiiinn ya Allahh,, moga bermanfaat buat semuanyaa^^emoticon-2 Jempol emoticon-2 Jempol emoticon-2 Jempol


INDAHNYA BERBAGI
Subhanallah.. Ternyata shalat shubuh amalannya sgt banyak y gan? Inilah yg dinamakan keindahan shalat shubuh
[share] pahala shalat subuh mengalahkan keindahan dunia
Quote:


iyaa,, mariii kita shalatt^^emoticon-2 Jempol emoticon-2 Jempol


INDAHNYA BERBAGI
ane jarang bgt sholat subuh gan. emoticon-Mewek

cek sempak gan. emoticon-Blue Guy Cendol (L)
Halaman 1 dari 2


×
© 2023 KASKUS, PT Darta Media Indonesia. All rights reserved
Ikuti KASKUS di