Pengaturan

Gambar

Lainnya

Tentang KASKUS

Pusat Bantuan

Hubungi Kami

KASKUS Plus

© 2024 KASKUS, PT Darta Media Indonesia. All rights reserved

tammirzaAvatar border
TS
tammirza
Sejarah (garis besar) Dan Fakta Dibalik TITANIC
Halo gansis, nih sejarah (garis besar) dan fakta dibalik TITANIC
tentunya agan tau dong kapal yg mewah dimasanya itu, cekidot gan..


Kapal Titanic merupakan kapal penumpang milik White Star Line, dibangun di galangan kapal Harland and Wolff di Belfast, Irlandia Utara, didisain untuk menyaingi kapal Lusitania dan Mauretania milik Cunard Line. Titanic, bersama kapal saudara kembarnya Olympic dibuat untuk menjadi kapal paling mewah dan terbesar yang pernah dibuat.

Kapal pesiar mewah raksasa bertenaga uap sepanjang 269 meter yang dibuat Inggris ini,adalah kapal terbesar ketika itu. Kapal Titanic mempunyai bobot 45.000 ton. Kapal Titanic ini terkenal dengan konstruksi bajanya yang kokoh, karena itu diklaim sebagai kapal yang tidak bisa tenggelam. Dalam pelayaran perdananya dari Southampton, (Inggris) ke New York (Amerika).

Titanic mempunyai tiga bagian kelas penumpang yang diasingkan. Kelas ketiga yang juga dikenali sebagai steerage, terdiri daripada kabin kecil di dek bawah, diduduki kebanyakannya oleh pendatang yang mengharapkan kehidupan lebih baik di Amerika. Kabin dan bilik umum kelas kedua yang terletak di buritan kapal adalah sama dengan kemudahan kelas pertama di kapal-kapal yang lain. Kebanyakan penumpang kelas kedua pada asalnya menempah kelas pertama di kapal yang lain tetapi disebabkan mogok arang batu, mereka dipindahkan ke Titanic. Kelas pertama merupakan bahagian paling mewah di atas kapal.



Sebahagian daripada orang yang terkenal turut belayar sebagai penumpang kelas pertama..
jutawan John Jacob Astor dan isterinya Madeleine Force Astor, pemilik kilang Benjamin Guggenheim, pemilik Macy Isador Straus dan isterinya Ida, jutawan Denver Margaret "Molly" Brown, Sir Cosmo Duff-Gordon dan isterinya, pereka fesyen Lady Lucille Duff-Gordon, George Elkins Widener dan isterinya, Eleanor, John Borland Thayer, isterinya Marian dan anak mereka yang berusia tujuh belas tahun Jack, wartawan William Thomas Stead, Countess of Rothes,pembantu presiden U.S. Archibald Butt, pengarang dan sosialit Helen Churchill Candee, pengarang Jacques Futrelle, dan isterinya May dan rekan mereka, pengarah Broadway Henry dan Irene Harris, pelakon wanita filem bisu Dorothy Gibson, dan yang lain turut bersama di kelas pertama adalah pengarah urusan White Star Line J. Bruce Ismay yang mencadangkan Titanic dan pembina kapal Thomas Andrews, yang turut bersama bagi memantau sebarang masalah dan menilai prestasi keseluruhan kapal baru tersebut.

Daripada sejumlah 2,223 orang, hanya 706 terselamatkan,1,517 mati. Kebanyakan kematian disebabkan mangsa terkena hipotermia dalam air bersuhu 28 °F (−2 °C). Hanya dua daripada 18 bot penyelamat yang dilancarkan kembali untuk menyelamatkan mangsa dari dalam air selepas kapal tenggelam. Bot penyelamat 4 kembali dan menyelamatkan lima orang, dua daripada mereka mati kemudiannya. Hampir sejam kemudian, bot penyelamat 14 kembali dan menyelamatkan empat orang yang mana satu mati kemudiannya.

Ketika kapal tersebut tenggelam ke dalam laut, kedua bahagian tersebut menjunam dalam cara berlainan. Bahagian haluan yang runcing mendatar kira-kira 609 m (2,000 kaki) di bawah permukaan dan mendarat dengan agak perlahan. Bahagian buritan bagaimanapun tenggelam dengan laju ke dasar lautan; badan kapal terburai akibat penguncupan udara yang terperangkap dalam kapal. Bahagian buritan kapal menghentam dasar pada kelajuan tinggi, terbenam jauh ke dalam lumpur.

*sumber 1
*sumber2

Spoiler for ini gan beberapa fakta-fakta dibalik kisah tenggelamnya kapal titanic gan::


Spoiler for pembuatan titanic gan:


Spoiler for Gunung es yang ditabrak TITANIC:


Spoiler for nasibnya sekarang gan:


Maaf gan kalo acak-acakan, maklum nubitol emoticon-Big Grin

ANE SANGAT MENGHARAPKAN (obsesi) emoticon-Blue Guy Cendol (L)emoticon-Rate 5 Star

ane TIDAK mengharapkan bata merah gan, kasian masi nubitol masa ditimpukin

TINGGALKAN JEJAK AGAN/SIST YAH.. emoticon-Kissemoticon-Jempol
0
5.6K
32
GuestAvatar border
Guest
Tulis komentar menarik atau mention replykgpt untuk ngobrol seru
Urutan
Terbaru
Terlama
GuestAvatar border
Guest
Tulis komentar menarik atau mention replykgpt untuk ngobrol seru
Komunitas Pilihan